Contact

Nieuws

Google wijzigingen tot juli 2024

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn, Google heeft de afgelopen maanden een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo werd bijvoorbeeld de vormgeving van de resultatenpagina veranderd en toont Google niet meer tien resultaten per pagina maar een lijst waar u doorheen kunt scrollen. Een andere wijziging betreft het logaritme waarmee Google bepaalt welke resultaten het laat zien. Deze wijziging was misschien minder opvallend maar zeker niet minder belangrijk. Daarnaast zagen we de cache- mogelijkheid verdwijnen. Letterlijk verdwijnen; hij is er nog wel, maar niet meer aan te klikken via de 3 puntjes aan het eind van het getoonde resultaat.

Reden voor ons om Google weer eens goed onder de loep te nemen en hierover te berichten. Niet alleen de laatste wijzigingen, maar ook andere wetenswaardigheden zullen de revue passeren. Om een en ander ook op beeld te laten zien hebben we een aantal filmpjes opgenomen.

Disclaimer: Soms moet je vaststellen dat je te vroeg of misschien wel te laat bent met je update. Dat is in ieder geval nu het geval. Wat blijkt, Google heeft deze week een aantal veranderingen die we beschreven hebben weer ongedaan gemaakt. Of dit een tijdelijke actie is, is nog even afwachten, daarom hebben we besloten om het oorspronkelijke artikel te plaatsen en ook het bijbehorende filmpje. We zullen hierbij aangegeven wat de wijziging is of misschien wel was.

De vormgeving

Laten we gewoon met de eerste wijziging beginnen: de vormgeving van het resultatenvenster. Google toont nog steeds 10 resultaten en onderaan kunt u een knop gebruiken om de volgende 10 resultaten te zien. Echter, het overzicht van het aantal pagina’s is verdwenen en ook de mogelijkheid om meer dan 10 resultaten per pagina te laten zien. Gebruikers die bijvoorbeeld 100 resultaten per pagina als voorkeur hadden ingesteld moeten het helaas met minder doen. Er is wel de optie “Oneindig scrollen” voor in de plaats gekomen. Deze vindt u terug bij de instellingen. Ook zoeken diverse mensen naar het totaal aantal resultaten. Mocht u dit aantal willen zien, klik dan op "Tools" en het totaal aantal wordt rechts bovenaan weer zichtbaar. Deze wijziging is voor wat betreft het scrollen op het moment van schrijven weer ongedaan gemaakt. Onderaan de Google resultaten ziet u gewoon weer de ouderwetse keuze voor pagina’s in plaats van de button “More results”.

 

Het logaritme voor resultaten

Google heeft in de loop der jaren vele wijzigingen doorgevoerd in het model waarmee ze bepalen of resultaten wel of niet aan ons getoond moeten worden. Jaren geleden was er echt verschil tussen het zoeken in enkelvoud en meervoud. Voor het zoeken op synoniemen was zelfs een operator beschikbaar. Maar Google besloot om dit voor ons te regelen; eerst in het Engels, later ook in andere talen. Meervoud, enkelvoud, hoofdletters, kleine letters en zelfs synoniemen, Google regelt het voor ons. Als een zoekwoord niet leidt tot genoeg resultaten, sluit Google dat zoekwoord automatisch uit. Als u dit niet wilt dan krijgt u met een knop alsnog de keuze om zo’n uitgesloten zoekwoord juist wel mee te nemen. Als u goed oplet is zichtbaar dat Google dan dubbele quotes om dat specifieke zoekwoord plaatst. Maar wat doen die dubbele quotes nu precies en wat zijn de andere opties? Daar komen we later nog op terug.
Behalve dat het model werd aangepast opdat we meer resultaten zouden krijgen, werd het model ook gewijzigd om juist bepaalde resultaten uit te sluiten. Google noemt dit de zogenaamde Spam Policies. Per 5 maart 2024 zijn hier wijzigingen op ingevoerd. De policy "Scaled Content Abuse" is aangescherpt, en er zijn twee nieuwe policies, namelijk "Expired Domain Abuse" en "Site Reputation Abuse". Voor wie meer wil lezen over de Spam Policies klik hier. Wilt u het volledige overzicht van updates  zien, klik dan hier.

Maar wat heeft dat alles met mij te maken, zult u misschien denken. Het is toch alleen maar mooi als Google ongewenste resultaten voor mij uitsluit? Vaak is dat het geval, maar soms wilt u daar toch echt zelf over beslissen. Tot op zekere hoogte kan dat ook. Het is een optie in Google die al langer bestaat maar misschien wel nooit goed begrepen of niet goed tot zijn recht gekomen is. Twaalf jaar geleden introduceerde Google Verbatim Search. Deze vindt u terug onder de Google toolbar onder “All results” en dan Verbatim. Werkt u met de Nederlandse taalinstelling dan staat het onder “Alle resultaten” als Woord voor woord. Google zal dan de volgende mogelijkheden niet automatisch meer toepassen: automatische spellingscorrectie, personalisering, synoniemen, vergelijkbare termen, woordvormen en optionele zoektermen.

Als u de link naar Verbatim search hierboven hebt gevolgd en het bericht hebt gelezen zult u misschien de Google operator+ tegen zijn gekomen. Deze werkt niet meer. Bedenk hierbij dat het bericht dat u gelezen hebt al 12 jaar oud was en er veel is veranderd. Daarom zullen we in de volgende blog wat dieper ingaan op het gebruik van de Google operators.

Helaas kunt u de Spam Policies niet op deze manier uitzetten. Wat dan rest is het gebruik van andere zoekmachines.

We zoeken de gouden tip!

Mocht u bij het lezen van dit stukje denken “Daar heb ik binnen de Google zoekmachine op het web een oplossing voor”, laat het ons weten en mail naar marketing@dataexpert.nl De eerste 10 mensen die een oplossing of tip mailen krijgen een leuke DataExpert goodie toegestuurd. Uiteraard vermelden we de gouden tips in een opvolgende blog.

Het is overigens ook niet altijd duidelijk of het uitsluiten van resultaten het gevolg is van de Spam Policies of dat er andere oorzaken zijn. Onlangs berichtten wij op LinkedIn over het gebruik van de site operator en het feit dat resultaten werden weggelaten. Google reageerde direct door aan te geven dat dit een fout was in hun software en vlak daarna werkte de site operator weer als vanouds. Of toch niet? Hou onze volgende nieuwsbrief in de gaten voor updates….

Google Cache:

Begin dit jaar verdween de cache: operator van Google uit het beeld. In het verleden kon u die benaderen via het omlaag wijzende pijltje achter een zoekresultaat en tot voor kort was dit mogelijk via de 3 puntjes eveneens aan het einde van het zoekresultaat. In hun blog-pagina en update-pagina konden we hier niets over vinden maar via Google SearchLaison op Twitter kunt u er iets meer over lezen. De cache was oorspronkelijk bedoeld als alternatief in de tijd van langzame verbindingen en pagina’s die niet altijd geladen werden. Die tijd is voorbij zegt Google, dus zeg maar dag tegen de cache: operator.
Hij is gelukkig nog niet helemaal weg, maar Google heeft aangekondigd dat dit uiteindelijk wel de bedoeling is. Tot die tijd kunt u nog wel de cache: operator gebruiken. Type hiervoor in de zoekbalk van Google cache:philips.com.

Let op: de cache: operator is niet geschikt om ongezien websites te bekijken. Cookies, scriptjes en bijvoorbeeld afbeeldingen worden nog steeds geladen via de oorspronkelijke website. Google heeft nog wel de mogelijkheid om te kiezen voor een Text-only version. Helaas kunt u dit alleen als u de Full-version al geladen hebt en dan bent u te laat. Maar via het manipuleren van de URL kunt u de Tekst-only version wel rechtstreeks benaderen. Hier komen we in een volgende blog op terug.

Google en webresultaten:

Terwijl we dit stukje schreven kwam Google met nog meer aankondigingen. Het gebruik van door Artificial Intelligence (AI) gegenereerde resultaten in Google Search. Oftewel, laat Google het zoeken voor u doen, zoals ze hier zelf zeggen. In de laatste aflevering van dit blog zullen we dieper ingaan op Gemini, het AI model van Google.


Tegelijkertijd kondigde Google het webfilter aan, een filter waarmee u deze AI resultaten weer kunt weg laten. Daar willen we nu graag mee afsluiten. Als u aan Google de vraag stelt: “hoe kun je een script maken?”, dan krijgt u sinds kort als eerste resultaat niet meer een link naar een website waar deze informatie te vinden is, maar door AI gegenereerde content. In 5 stappen legt Google uit hoe u dit aan kunt pakken en vervolgens krijgt u een aantal suggesties in een kopje met de naam “Meer om te vragen”. Wilt u liever de ouderwetse resultaten zien van websites die geïndexeerd zijn, dan kiest u onder de button "Meer" voor de optie "Web". Google zal dan de resultaten van websites laten zien, eigenlijk zoals we dat tot nu toe gewend waren. Ook hier is Google nog aan het wijzigen. Soms ziet u wel “Meer om te vragen”, soms ziet u dat Google begint met “Nieuws”.  Ook dan vindt u onder de button "Meer" de optie "Web". We wachten geduldig af wat het uiteindelijk gaat worden, AI of Nieuws of misschien zoals nu, dat het elkaar blijft afwisselen.

In onderstaand filmpje laat DataExpert senior trainer Frank Kolenbrander bovenstaande wijzigingen zien.

Heeft dit onderwerp uw interesse gewerkt en wil u training volgen om u verder te bekwamen op het gebied van OSINT onderzoek, bekijk dan hier ons trainingsaanbod.

Hou de volgende nieuwsbrief in de gaten voor Deel 2 van deze blogreeks over de ontwikkelingen bij Google.

Deze website gebruikt cookies

We vinden het van groot belang dat u op de hoogte bent van welke cookies onze website inzet en voor welke doeleinden. Wij gebruiken Functional Cookies om onze website goed te laten functioneren. Daarnaast analyseren we d.m.v. Analytics Cookies het gebruik van onze website. Ook vragen we uw toestemming voor het plaatsen van cookies van derden (social media, advertising en analytics partners) waarmee we informatie delen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, geeft u toestemming voor het plaatsen van de hiervoor genoemde cookies. Klikt u op ‘Instellingen’, dan wordt u geleid naar een pagina waar u kunt instellen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden. Klik hier voor onze privacyverklaring.