Contact

Grote toename in WhatsApp oplichting

Grote toename in WhatsApp oplichting

Stel uw kind appt dat hij/zij een probleem heeft, hoe reageert u dan ?

Momenteel zijn er meerdere oplichters actief die ouders en andere familieleden benaderen via WhatsApp vanuit de naam van een familielid. Hoewel er een ander nummer wordt gebruikt, is er wel een foto van het familielid ingesteld in het WhatsApp profiel. Vaak zijn deze foto’s afkomstig van Instagram of Facebook. Nu denkt u misschien, dit gebeurt mij niet! Dat dacht ook één van onze collega’s tot het haar en haar familie recent overkwam. Haar ouders hadden namelijk voor een Marktplaatsadvertentie hun telefoonnummer online gezet.

Onderstaande hebben we kort de werkwijze van de oplichters in beeld gebracht, er zijn natuurlijk ook andere verhaallijnen of scenario’s mogelijk:

  1. De oplichter stuurt een berichtje met daarin een persoonlijke aanspreektitel en direct een verklaring voor het andere nummer: “Hi Mam, alles goed? Ik ben zo stom geweest ik heb mijn telefoon in de wasmachine gekregen. “
  2. Vervolgens gaan de cybercriminelen een gesprek aan waarin ze affectie tonen voor het familielid. Zinnen als “Je bent lief” of “Hou van je” worden gebruikt. Gedurende dit gesprek melden de oplichters op een subtiele wijze dat ze graag geld willen. Om achterdocht te voorkomen, zeggen ze bijvoorbeeld: “Mam ik moet snel mijn huur betalen, maar op mijn tijdelijke nummer werkt mijn internetbankieren niet, kun jij eens kijken of het werkt bij jullie?”
  3. Aangezien deze apps inderdaad vaak zijn ingeregeld op een telefoon, lijkt het een logisch en geloofwaardig probleem. Als reactie controleert het familielid of zijn/haar internetbankeren wel functioneert. Dit is uiteraard het geval en als resultaat komt dan de vraag om het voor te schieten.
  4. Bij aanhoudende twijfel vanuit het familielid is een mogelijke reactie om te bellen. In het geval van de oplichters van onze collega nemen ze op. Vervolgen vragen ze via de app: “Mam ik hoor je niet, hoor je mij wel?” Hierdoor lijkt het of het geleende toestel wellicht geen bereik heeft of ook niet helemaal lekker werkt. Naar het zeggen van de misleiders: “een oud modelletje”.
  5. Ze blijven, met tussenperiodes van normale gesprekken en stilte, aandringen op de noodzaak van het benodigde geld.

Maar hoe kan het nu zo geloofwaardig zijn? Er wordt vaak gebruik gemaakt van “social engineering”. Dit betekent dat de oplichters via sociale media persoonlijke informatie achterhalen. Denk bijvoorbeeld aan: woonlocatie, naam partner, naam van huisdieren, type auto’s, vakantiebestemming enzovoort. Deze herkenningspunten maken een verhaal nog geloofwaardiger en de kans op succes van een oplichtingspoging des te groter.

Om dit soort geraffineerde oplichting te voorkomen, willen we u graag de volgende tip meegeven:

  • Bespreek dit soort situaties met elkaar en spreek bijvoorbeeld een noodwachtwoord af. Deze moet niet voor de hand liggend zijn, aangezien het wachtwoord dan te achterhalen is met social engineering.

Laten we deze oplichters te slim af zijn!